Direktlänk till inlägg 7 januari 2008

Musik

Av Birdie - 7 januari 2008 11:49


Musik är, och har alltid varit, viktigt för mig.

Musik ska bestå av tunggung, ha tyngd, tryck eller otroligt vackra harmonier... på något sätt vara SPECIELLT. Låtar som låter likadant som hundra andra låtar är inte kul, även om de per automatik blir såna man skrålar med till - med glädje.


Är i princip allätare, så länge det inte är slätstruket trams. Inte heller får det vara ompabompamusik, dvs sådant som på sin höjd kan passa på ölfestivalen i München ("låten" jag länkade till ovan hade Snuffe och en kompis till honom dille på att reta mig med för något år sedan, då de visste hur illa jag mådde av den)... eller jazz där man bara spelar skalor upp och ner i ett extremt stressande tempo... *ryyyyyyser*


Nå. Åter till det jag tycker är BRA.

Botaniserar på YouTube, och dedikerar den här låten till Sofie. Gruppen Jellyfish kom på tal då hon bloggade om INXS för några veckor sedan - hon hade aldrig hört dem (Jellyfish, alltså), såvitt hon visste.

Tyvärr hittade jag bara en dålig liveinspelning - men VÄRLDENS BÄSTA både låt och text... handlar om en förtvivlad pappa, som slarvat bort tiden med sin son, inte funnits där/varit tillhands.


"THE MAN I USED TO BE" - JELLYFISH

I hope you remember me
I was your daddy once
Wearing a sailor cap and dirty nails
to you I'm just a picture on your mother's mantlepiece
who chose to fight the good fight in time to fail


into battle
and in your shadow
your daddy loves you still
yes i do


I never thought it'd be so hard to see you grow so fast
and turn into the man I used to be
but I hope you have more sense than I in matters such as these
medals don't mean shit when a family is lost at sea


into battle...


I save every moment I've reached out and almost touched you
but they all fade away must be a bad memory


Birdie *funderar på att skapa en renodlad, fristående, musikblogg*



 
 
Ingen bild

Sofie

7 januari 2008 13:27

Jag har också tänkt tanken, en renodlad musikblogg vore kul. Det finns ju hur mycket bra musik som helst att skriva om och tipa om. Men det funkar ju bra såhär också, att blanda musik, hästar, kärlek osv. :)

 
Leva

Leva

7 januari 2008 13:27

Tack Birdie, för musiktips. Hade heller aldrig hört dom förut eller låten, men hur bra som helst. Ska kolla på bibblan :)
När det gäller utmaningen så har jag klarat den galant *S* kanske inte världens bästa grupp och låt, men klart godkänd iaf ;)

Kram i stora lass

http://leva.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sofie igen

7 januari 2008 13:58

"The man I used to be" var underbar föressten!!

 
Birdie

Birdie

7 januari 2008 15:23

Den skivan med Jellyfish släpptes såvitt jag vet aldrig i Sverige. Beställde min från... England... USA... eller vad det nu var. Ni ska höra låten med riktigt bra ljud och rätt mix (dålig livemusik med dålig inspelning har ju sällan varit särskilt spännande). Man nästan döööör...

http://www.birdie.bloggagratis.se

 
Leva

Leva

7 januari 2008 15:42

Jamen, packa ner skivan i väskan och kom hit då och slå två flugor i en smäll!!! *S*

http://leva.bloggagratis.se

 
Leva

Leva

7 januari 2008 17:55

Hello darling igen *S*
Vet du...kom på en bra artist på Å :) Måste bara dela med mig av det och det är Åsa Jinder...hon har två låtar som jag ska ha på mitt bröllop om det någonsin blir nåt och det är "Hylling till livet" och "Tänk att ett hjärta kan längta så". Så underbart vackra :) Kram kram

http://leva.bloggagratis.se

 
Nettan

Nettan

8 januari 2008 14:20

Livet vore verkligen så mycket fattigare utan musik!

http://me-and-myself.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sajja

8 januari 2008 18:40

Åååå, en rar liten arab... :-)
Ser inte ut som en klassisk arab ritigt, men fotot kanske inte var riktigt rättvist.
Och visst kommer hon orka dig och dom är ena rackare på at springa om dom vill...

Jag fegar ur på din musiktävli´ng :-(
Är så dålig så sånt, ju...
Puss & kram

 
Anna

Anna

8 januari 2008 20:06

Min wma-spelare och stereon går nog näst intill dygnet runt hos mig. Kan inte leva utan musik! När man är glad, ledsen, pigg, trött, romantisk, destruktiv - det finns något för alla. Rätt fachinerande faktiskt (:

http://mustang.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birdie - 27 juni 2008 21:40

  Hemma igen ;) Hänvisar återigen till min ordinarie blogg.   Birdie *surfar vidare* ...

Av Birdie - 24 juni 2008 14:38

12 år senare: Tabarca är inte MYSIGT längre :-( En jättebesvikelse. Superexploaterat, dyrt o rentav förstört. Vår oas finns inte mer... den lilla söta stranden med den primitiva baren 'is no more' - istället finns en 300-meters grusplaya med mängder ...

Av Birdie - 23 juni 2008 11:24

Idag är det lite mer vågor, till barnens stora förtjusning :-D Härligt härligt, men farligt, farligt..! ...

Av Birdie - 18 juni 2008 19:41

Dagens glädjebesked: MsGarbo har fått en liten kille! :-) Grattis från oss här nere. Idag har vi gjort ungefär nada, bara njutit av sånt bilden visar. Fotomodellen på bilden är dock en okänd, ofrivillig, sådan. Nu väntar fotboll, Sverige-Ryssland! ...

Av Birdie - 17 juni 2008 22:15

Livet på en pinne - kvällsutsikt från vår altan. Gaspacho o grillat, plus sangria nu ikväll = funkar ;-) Vädret? Tja, 31 grader i skuggan gör att man är glad att havet är skapligt nära - även om det inte är SÅ strandnära som det stod i husannonsen.....

Presentation

Omröstning

Har du, enligt din egen definition, varit otrogen mot någon partner du haft?
 Ja, flera gånger
 Ja, en gång
 Nej, aldrig

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards