Direktlänk till inlägg 10 mars 2008

Chipspropaganda

Av Birdie - 10 mars 2008 10:36



Dill & Gräslök får sin milda och friska smak av dillen, medan gräslöken spetsar till smaken en aning. Vi har avrundat det hela med några saltkorn för att fullborda smakupplevelsen. Dill & Gräslök är läckert krispiga och goda chips.


Texten ovan är hämtad från OLW:s hemsida.

Byter man ut orden, och bara tänker på hur böljande mjukt texten flyter på, blir man nästan religiös, och det skulle nästan kunna vara reklam för en spabehandling eller nåt annat riktigt sunt och skönt. *drömmer mig bort lite*


Men... man trillar snabbt tillbaks till verkligheten när man läser längre ner. Där ser man att mer än en tredjedel av chipsets "näringsvärde" består av fett (och då snackar vi mättat fett, sånt som sätter sig som ett lock i blodådror i slutänden), och mer än hälften är kolhydrater - och för mycket kolhydrater gör oss överviktiga.

Hjärt- o kärlsjukdomar: here I come..!


Jag ÄLSKAR chips, är nog lite av en chipsoholic, men jag är numer en sund sådan - äter då och då, istället för (som i en period i mitt liv) 3-4, ibland 5, påsar i veckan.

Fet har jag, konstigt nog, aldrig varit (på utsidan), men frågan är hur INSIDAN ser ut?



Birdie *läste kost & näring under massörutbildningen*


 .



Hälsosidorna kan man bland annat läsa följande:


checkbox_redUndvik för mycket mättade fetter då dessa om de intas i för stor mängd anses kunna leda till hjärt- och kärlsjukdomar samt även höja blodtrycket. De enkelomättade och de fleromättade fetterna, främst Omega-3 har motsatt effekt.


checkbox_redEtt för stort intag av snabba kolhydrater tillsammans med för mycket mättat fett anses vara den största anledningen till västvärldens ökade antal med överviktiga enligt nyare studier. Detta ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, för högt blodtryck, diabetes mm. Det mättade fettet precis som för mycket snabba kolhydrater anses kunna leda till insulinresistens, se insulin.



 
 
sus

sus

10 mars 2008 12:08

Kanske att jag tillhör den grupp som inte köper det där om fetter. Vårt eget kroppsfett är faktistk mättat fett. Har kollat mitt koletreol och det är lågt. Använder tex nästan bara smör och röd mjölk. Margarin är bannlyst i mitt kylskåp. Lite från min "husguru" Dr Dahlqvist:
(http://www.adlibris.se/bookbrowser/default.aspx?isbn=917241149X)

Fast chips och godis ätes av sus "för egen själavård!" *ler STORT*

Och så är Birdie oxå utmanad! (flå´t)
kramen!

http://sefyrin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Leva

10 mars 2008 12:17

Här har du värsta sundhetskvinnan i kost just nu *vem hade kunnat tro det ;)* Äter precis som man ska enligt alla hälsokällor... rätt mängd protein, långsamma kolhydrater, fleromättat fett och grönsaker/frukt... Det gör blodsockret stabilt och man blir inte ens sugen på "svullmat", fast de första månaderna när jag avgiftades så hade jag aldrig kunnat titta på denna bild men det kan jag idag utan att sakna det *stolt* men människor som inte har matproblem tycker jag absolut ska unna sig "svullmat" ibland :)
Är ingen hälsofanatiker även om jag vet hur bra man mår med rätt kost och mängd, även om jag önskade att dotterna kunde äta mörkt bröd istället för de hemska porösa köpta tekakorna *uäh*
Så Birdie, unna dig en chipspåse du ;)
Kramen

 
Anna

Anna

11 mars 2008 19:46

*pekar och nickar gillande*
Anna är oxå farligt förtjust i chips, speciellt de där dilliga ;)
Sen håller jag stenhårt på 'lagom är bäst'. Man ska röra sig lika mycket som man käkar (typ)! Man lever bara en gång...

Och sen är Anna jättenyfiken på den utlovade berättelsen om vad som hände på vägen till flygplatsen!

*krama*

http://mustang.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birdie - 27 juni 2008 21:40

  Hemma igen ;) Hänvisar återigen till min ordinarie blogg.   Birdie *surfar vidare* ...

Av Birdie - 24 juni 2008 14:38

12 år senare: Tabarca är inte MYSIGT längre :-( En jättebesvikelse. Superexploaterat, dyrt o rentav förstört. Vår oas finns inte mer... den lilla söta stranden med den primitiva baren 'is no more' - istället finns en 300-meters grusplaya med mängder ...

Av Birdie - 23 juni 2008 11:24

Idag är det lite mer vågor, till barnens stora förtjusning :-D Härligt härligt, men farligt, farligt..! ...

Av Birdie - 18 juni 2008 19:41

Dagens glädjebesked: MsGarbo har fått en liten kille! :-) Grattis från oss här nere. Idag har vi gjort ungefär nada, bara njutit av sånt bilden visar. Fotomodellen på bilden är dock en okänd, ofrivillig, sådan. Nu väntar fotboll, Sverige-Ryssland! ...

Av Birdie - 17 juni 2008 22:15

Livet på en pinne - kvällsutsikt från vår altan. Gaspacho o grillat, plus sangria nu ikväll = funkar ;-) Vädret? Tja, 31 grader i skuggan gör att man är glad att havet är skapligt nära - även om det inte är SÅ strandnära som det stod i husannonsen.....

Presentation

Omröstning

Har du, enligt din egen definition, varit otrogen mot någon partner du haft?
 Ja, flera gånger
 Ja, en gång
 Nej, aldrig

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards